Uitschrijven gemeente (BRP)

uitschrijven gemeente

De algemene regels

8 maanden of langer in het buitenland verblijven.

  • Indien iemand langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, moet men zich officieel uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP)
  • Uitschrijven dient per vertrekdatum te gebeuren, en niet pas na 8 maanden.
  • De BRP was voorheen de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Het GBA werd ook wel het bevolkingsregister genoemd;
  • De Belastingdienst, de KvK, de SVB en andere (overheids)instanties ontvangen bericht na uitschrijving.
  • Bij langdurig verblijf in het buitenland schrijft u zich in bij de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registratie is bedoeld voor Nederlanders die helemaal niet of korter dan 4 maanden in Nederland wonen (verblijven)? U schrijft zich dan in als niet-ingezetene in de BRP met uw adres in het buitenland. U krijgt dan een BSN. 

Hoe en wanneer uitschrijven bij het BRP?

  • Uitschrijven kan gewoonlijk vanaf 5 dagen voor het daadwerkelijke vertrek naar het buitenland. Sommige gemeenten houden er een “eigen” beleid op na en kunnen afwijken van deze termijn.
  • Afmelden kan bij de afdeling burgerzaken van de gemeente.
  • De persoonsgegevens van alle Nederlandse staatsburgers staan in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Afmelden kan schriftelijk of persoonlijk. Een formulier invullen met een kopie paspoort is voldoende. Ook via Digi-D is soms iets te regelen. Let op: niet alle afdelingen van de verschillende gemeenten zijn even up to date.

Inschrijven in het buitenland?

  • Sommige landen vereisen een bewijs van de uitschrijving uit Nederland. Vooral bij langdurig verblijf in het nieuwe woonland en bij inschrijving.
  • De gemeente geeft een bewijs van uitschrijving (vraag er om, mocht het niet vanzelf worden gegeven).
  • Bij uitschrijving uit de BRP is het niet verplicht om elders in te schrijven. Het is dus niet noodzakelijk om in het buitenland in te schrijven als woonachtige.
  • Bij inschrijving op een ander adres in Nederland, dan behoort men op dat adres in principe wel daadwerkelijk te wonen en regelmatig te verblijven.
  • Soms vragen gemeentes wel naar het nieuwe adres. Indien er geen nieuw vast adres beschikbaar is, wordt ook wel een tijdelijk adres opgegeven. Via het RNI kan je een juist registratie adres opgeven.

Brief adres of postadres?

Zie voor meer informatie deze pagina.